Šiandien Lietuvos vyriausybė pateikė itin ambicingus atsinaujinančios energetikos planus Lietuvoje, kurie ne tik nepadarys gėdos Europos Sąjungoje, bet kaip tik padarys Lietuvą viena iš atsinaujinančios energetikos lyderių. Galėsime vienoje eilėje varžytis su Danija ar Švedija.
Iki 2030 metų Lietuva nori pasigaminti net virš 90 procentų savo elektros iš žaliosios energetikos: saulės jėgainės, vėjo jėgainės ir vandens jėgainės. Tai būtų nuostabus pasiekimas, nes tokiu atveju mes vis mažiau energijos šaltinių importuosime iš trečiųjų valstybių, o patys galėsime džiaugtis švaria ir tvaria aplinka.
Susisiekimo ministerija taip pat yra paskelbus itin ambicingus elektromobilumo tikslus: įrengti virš 6000 viešų įkrovimo stotelių. Tad Lietuvos keliai tap pat sparčiai taps vieni švariausių Europoje.
Turint omenyje, jog Lietuva taip pat ypatingai stipriai remia ir šilumos siurblių įsigyjimą ir diegimą nuosavuose namuose, tik įrodo, kad Lietuva nori tapti ir rodo stiprią lyderystę tapti tvaria ir nepriklausoma valstybe, kuri energiją ne importuos, o pasigamins vietoje.
Būtų tobula gaminti vis daugiau savos elektros, o ją naudoti transportavimui ir šildymui.
Turinys
Ką tai reiškia Lietuvos elektromobilumui?
Tai yra itin geros naujienos, nes dažnu atveju girdimos pastabos ir prieštaravimai, jog elektromobiliai dažnai naudoja nešvarią elektrą: pagamintą dujomis, anglimis ar blogiausiu atveju – importuotą iš Rusijos.
Ir tai iš dalies yra tiesa: Lietuvoje naudojama elektra tikrai nėra visa iš saulės ar vėjo jėgainių, mes vis dar daug jos importuojame iš elektrinių, kurios naudoja įvairias taršias technologijas. O kur dar amžinas nedraugiškų kaimynių šantažas?
Šie argumentai taps visiškai beprasmiai, kuomet mes vis daugiau energijos pasigaminsime iš atsinaujinančių šaltinių. Elektromobilumas taps kone vienintele ir protingiausia kryptimi Lietuvoje, nes elektra ir pigiau, ir tvariau, ir švariau, ir ji bus MŪSŲ pačių. Nereikės leisti milijardų perkant naftą iš užsienio; tiesiog atsinaujinusio elektros tinklo dėka švarią energiją tieksime tiesiai į savo elektromobilių baterijas.
Tokie sprendimai dargi gerins mūsų valstybės importo/eksporto balansą. Išleidžiami milijardai naftai iš kitų valstybių liks Lietuvoje, kurių dėka bus galima gerinti kelius, infrastruktūrą, įdiegti vis daugiau stotelių ir t.t. ir panašiai.
Elektromobilumo ateitis Lietuvoje
Šiuo metu Lietuvoje mes matome sparčiai augančius elektromobilių skaičius mūsų keliuose. Bet jie toli gražu nėra tokie geri kaip Švedijoje, Vokietijoje ar tuo labiau Norvegijoje.
2021 metais nuo visų naujai parduotų automobilių elektromobiliai sudarė apie 3 procentus. Tai nėra patys blogiausi skaičiai, kaip Kipre ar pvz., Slovakijoje, bet toli gražu iki Vakarų Europos valstybių, kur daugumoje šis procentas yra apie 10-20. Norvegijoje – virš 60 procentų.
Bet tai yra visiškai suprantama: naujų elektromobilių kainos yra itin aukštos, o stotelių tinklas Lietuvoje šiuo metu dar ypatingai silpnas.
Tačiau viskas greitu metu keisis, nes matome ne tik tinklo plėtrą, bet ir elektromobilių augimą mūsų parke, o kur dar ambicingas ES planas nuo 2035 metų išvis uždrausti naujų dyzelinių/benzininių automobilių pardavimus?
2025 metais Lietuvoje turbūt matysime jau 10-15 procentų elektromobilių pardavimus, o 2030 metais jie sieks jau ir apie 40-50 procentų.
Šiuo metu Lietuvoje mes turime virš milijono dyzelinių automobilių ir gerokai virš 350 000 benzininių. Elektromobilių? Virš 6000. Tad laukia dar itin ilgas kelias, kol Lietuvos keliais prariedės paskutinis dyzelinis automobilis.
Automobilių parko kaita taip pat neįvyks per dešimtmetį ar gal net du. Net ir Norvegijoje, kuri pirmauja pasaulyje pagal elektromobilių pardavimus, dyzeliniai ir benzininiai automobiliai vis dar sudaro virš 70 procentų viso automobilių parko.
Tad visiškai neverta panikuoti, kad Lietuvoje staiga pritruks elektros ar tiesiog visi saugikliai iššoks, kai visi sujungs savo elektromobilius vakare į vieną rozetę. Taip nebus ir neverta dėl to net panikuoti. Turime daug laiko pasiruošti ir Lietuvoje 100 000 elektromobilių turbūt geriausiu atveju turėsime apie 2030 metus. O milijoną? Turbūt dar po dešimtmečio. Tad nereikės Lietuvai staiga statyti papildomų atominių jėgainių ar kitų agregatų – viskam bus palaipsniui pasiruošta.
Itin stipri automobilių parko kaita į elektromobilius prasidės, kai naujų elektromobilių pardavimai viršys 50 procentų ir augs link 100 procentų. Vis daugiau dėvėtų elektromobilių atvyks iš Vokietijos ar kitų valstybių. Esame tikri, jog 2025 metais ar vėliau Lietuvoje taps itin populiarūs naudoti VW ID3, Tesla Model 3, VW ID4 ar kiti elektromobiliai.
Atsinaujinanti energetika – mūsų visų ateitis
Iš tiesų labai džiugina tokie ambicingi mūsų jaunos demokratijos planai. Mes ne tik rodome pavyzdį kitiems, bet ir rūpinamės savo nepriklausomybe. Sava energija yra itin svarbi visuose geopolitiniuose žaidimuose, o turint švarią energiją išloš kiekvienas lietuvis.
Už švarią Lietuvą!