Pasaulis vis sparčiau žengia tvarios ateities link, o elektromobilių (EV) inovacijos stipriai keičia transporto kraštovaizdį – tarp šių revoliucinių naujovių, belaidis elektromobilių įkrovimas tapo perspektyvia technologija, siūlančia patogų ir veiksmingą būdą įkrauti elektromobilius nenaudojant tradicinių įkrovimo laidų.
Kai kuriose valstybėse ne tik kuriame belaidžiai elektromobilių įkrovėjai, bet ir ištisi keliai, kur elektromobilis įkraunamas tiesiog važiuojant. Nors tai ir utopija, jog kažkada elektromobiliai bus pastoviai įkrauti ir niekada neišsikraus, bet tokios technologinės idėjos padeda kurti naujus revoliucinius produktus, kuriuos naudodami išlošime mes visi.
Šiame straipsnyje gilinamės į belaidžio elektromobilių įkrovimo subtilybes, aiškinamės, kaip jis veikia, analizuojame jo privalumus ir trūkumus ir numatome jo poveikį tvaraus judumo ateičiai.
Turinys
Kaip veikia belaidis elektromobilių įkrovimas
Belaidis elektromobilių įkrovimas, dar vadinamas indukciniu įkrovimu arba belaidžiu energijos perdavimu, veikia elektromagnetinės indukcijos principu. Procesą sudaro du pagrindiniai komponentai: ant žemės įrengta įkrovimo aikštelė (arba įžeminimo aikštelė) ir imtuvo aikštelė, esanti elektromobilio apačioje.
Elektromobilio įkrovimo aikštelė:
Įkrovimo aikštelė yra prijungta prie elektros energijos šaltinio ir paprastai įkasama į žemę tam skirtose stovėjimo vietose arba įkrovimo stotelėse (tai gali būti Jūsų garažas ar kiemas). Ją sudaro laidų ritė, kuri, tekant elektros srovei, sukuria kintamą magnetinį lauką.
Imtuvo padas ant elektrinės transporto priemonės:
Elektromobilyje įrengtas imtuvo padas, dažnai esantis transporto priemonės apačioje.
Šis imtuvo kilimėlis taip pat yra laidų ritė, tačiau pagrindinė jo funkcija – paversti įkrovimo kilimėlio sukurtą magnetinį lauką atgal į elektros srovę. Gaila, bet šiuo metu rinkoje realiai nėra jokių elektromobilių, kurie turėtų tokią belaidę jungtį ir galėtų įsikrauti bekonktakčiu būdu, bet kaip ir sakėme straipsnio pradžioje, šiame straipsnyje labiau gilinamės ne į esamus produktus, o į ateities galimybes. Bekontačiu būdų įsikraunantys elektromobiliai šiuo metu labiau matomi laboratorijose, o ne mūsų keliuose.
Indukcinė jungtis:
Kai elektrinė transporto priemonė su suderinamu imtuvo kilimėliu pastatoma virš įkrovimo kilimėlio, magnetinis laukas indukuoja elektros srovę imtuvo kilimėlyje per vadinamąjį indukcinį ryšį.
Ši indukuota srovė naudojama transporto priemonės akumuliatoriui įkrauti, todėl nereikia fizinių kabelių. Šiuo metu rinkoje mes jau turime tokiu principu beįsikraunančių išmaniųjų telefonų, tad realiai toks pats principas bus pritaikomas ir elektromobiliams. Skirtumas tik tas, kad elektromobilį reikia įkrauti keliasdešimt kartų stipresne galia, o ir elektromobilių baterijos yra keliasdešimt ar kelis šimtus kartų didesnės už mūsų telefonų baterijas.
Belaidžio elektromobilių įkrovimo privalumai:
Patogumas ir naudojimo paprastumas:
Belaidis elektromobilių įkrovimas padidina elektromobilių naudojimo patogumą, nes nebereikia rankiniu būdu prijungti kabelių. Vairuotojams tereikia pastatyti savo transporto priemonę ant tam skirtos įkrovimo aikštelės ir viskas, daugiau nieko daryti nebereikia. Ypatingai jei toks įkrovimo būdas bus ne tik naudojamas Jūsų namuose, o, pavyzdžiui, prekybos tinklų aikštelėse, tai ypatingai pakels komforto lygį.
Mažesnė netvarka ir estetiška aplinka:
Kadangi nėra matomų įkrovimo kabelių, sumažėja vizualinė netvarka automobilių stovėjimo aikštelėse, o aplinka tampa švaresnė ir estetiškesnė. Nors tokias belaides įkrovimo stoteles vis tiek reikės įrengti, kasti žemę, įvesti laidus ir t.t., tačiau proceso pabaigoje realiai nebus jokių laidų, stovų ir kitų detalių.
Integracija į miesto erdves:
Belaidžio įkrovimo trinkelės gali būti sklandžiai integruotos į miesto kraštovaizdį, todėl jos yra idealus sprendimas viešosioms automobilių stovėjimo aikštelėms, gatvėms ir gyvenamiesiems rajonams.
Efektyvumas ir tikslumas:
Į pažangias sistemas įdiegtos technologijos, užtikrinančios tikslų įkrovimo kilimėlio ir imtuvo kilimėlio suderinimą, todėl optimizuojamas įkrovimo efektyvumas.
Autonominio įkrovimo potencialas:
Belaidis įkrovimas atveria kelią autonominio įkrovimo sprendimams, leidžiantiems elektromobiliams įkrauti save be žmogaus įsikišimo. Tik įsivaizduokite, jeigu kažkada bus pilnai įmanomas autonominis vairavimas, o automobiliui riedant galėsite tiesiog miegoti, ilgose kelionėse belaidis įkrovimas tampa nepamainomas, nes automobiliui sustojus Jums nereikės išlipti ir įjungti laido.
Belaidžio įkrovimo trūkumai ir iššūkiai
Mažesnis efektyvumas ir mažesnis įkrovimo greitis:
Belaidžio įkrovimo sistemų efektyvumas paprastai yra mažesnis nei tradicinio įkrovimo kabeliu, todėl įkrovimo greitis yra mažesnis. Tai gali būti trūkumas naudotojams, ieškantiems greito įkrovimo sprendimų. Jeigu Jūs šiuo metu esate nepatenkinti, sakykime, viešomis 50 kW stotelėmis, tai belaidžio įkrovimo stotelės Jus dar labiau nuvils. Šiuo metu net ir laboratorijose esančios stotelės yra daug ‘lėtesnės’.
Infrastruktūros sąnaudos:
Belaidžio įkrovimo infrastruktūros įrengimas susijęs su didelėmis pradinėmis išlaidomis, įskaitant poreikį įrengti specializuotas įkrovimo aikšteles ir suderinamus imtuvus elektromobiliuose.
Standartizavimo iššūkiai:
Dėl standartizuotų belaidžio įkrovimo protokolų trūkumo gali kilti įvairių įkrovimo sistemų ir elektromobilių modelių suderinamumo problemų.
Ribotas veikimo nuotolis:
Belaidis įkrovimas veiksmingiausias ribotu atstumu, todėl reikia tiksliai suderinti įkrovimo ir imtuvo pagalvėles. Šis apribojimas gali turėti įtakos įkrovimo lankstumui tam tikrais atvejais.
Energijos nuostoliai:
Indukcinės įkrovimo sistemos gali patirti energijos nuostolių konversijos proceso metu, o tai turi įtakos bendram efektyvumui. Tai tampa svarbiu veiksniu tiems, kurie teikia pirmenybę energijos taupymui.
Ateities perspektyvos
Kadangi belaidžio elektromobilių įkrovimo technologija ir toliau tobulėja, sprendžiant dabartines problemas ir plečiant technologines ribas, ji gali atlikti svarbų vaidmenį plačiai diegiant elektromobilius.
Vykdant nuolatinius mokslinius tyrimus ir plėtrą, belaidžio įkrovimo sistemomis siekiama įveikti efektyvumo problemas ir standartizacijos iššūkius, todėl jos taps prieinamesnės ir efektyvesnės platesniam elektromobilių asortimentui.
Belaidžio elektromobilių įkrovimo integravimas į išmaniųjų miestų iniciatyvas ir elektrinių bei autonominių transporto priemonių parkų augimas dar labiau sustiprina jo vaidmenį formuojant tvaraus transporto ateitį.
Akumuliatorių technologijos ir įkrovimo infrastruktūros pažanga žengia koja kojon. Todėl belaidis elektromobilių įkrovimas gali iš esmės pakeisti elektrinių transporto priemonių įkrovimo būdus ir prisidėti prie švaresnės, ekologiškesnės ir labiau susietos judumo ekosistemos kūrimo.
Kas ten žino, gal po kelerių metų ir mes Lietuvoje galėsime pasiūlyti ne tik elektromobilių stoteles su laidu, bet ir belaides stoteles.