Neseniai JAV įvykę įvykiai atskleidė problemas, su kuriomis susiduria elektrinių transporto priemonių (EV) savininkai ekstremaliomis šalčio sąlygomis. Pranešimai apie ilgas eiles prie elektromobilių stotelių, kai kurie elektromobiliai net sunkiai pradėdavo įsikrauti, parodė, kad reikia didinti informuotumą ir tobulinti įkrovimo infrastruktūrą. Tokios problemos nebuvo itin skaudžios Lietuvos keliuose, nes ir elektromobilių skaičius gan mažas, ir tokių milžiniškų šalčių pas mus nebuvo. Tokie atvejai JAV gali būti puiki pamoka mums patiems ateityje vystant elektromobilių įkrovimo sistemą.
Nors žiniasklaidoje nušviesta situacijat tapo ganėtinai sensacinga, akivaizdu, kad prie sunkumų, su kuriais susidūrė elektromobilių savininkai JAV, prisidėjo nepakankamas į elektromobilius orientuotas švietimas ir neoptimali įkrovimo infrastruktūra. Skirtingai nuo tradicinių transporto priemonių, daugumai elektromobilių, prieš pradedant greitąjį įkrovimą, reikia iš anksto paruošti akumuliatorių (elektromobilių baterijas), ypač esant itin šaltam orui.
Šis įvykis paskatino mus išnagrinėti strategijas, kurių imasi elektromobilių rinkos lyderiai šaltuose kraštuose. Pavyzdžiui, Norvegija gali pasigirti aukščiausiu pasaulyje elektromobilių savininkų skaičiu pasaulyje (proporcingai pagal gyventojų skaičių) – beveik kas ketvirtas automobilis yra elektrinis. Neseniai „The New York Times” paskelbtame straipsnyje buvo atskleista, kad Norvegijos elektromobilių vairuotojai yra įpratę iš anksto pašildyti savo transporto priemones prieš išvažiuodami į šaltį. Be to, gerokai patobulinus įkrovimo infrastruktūrą, žiemą prie įkrovimo stotelių susidaro jau ganėtinai trumpesnės eilės.
Pažymėtina, kad dauguma Norvegijos elektromobilių savininkų gyvena namuose, o beveik 90 % jų turi privačias įkrovimo stoteles. Tai kontrastuoja su padėtimi Jungtinėse Amerikos Valstijose, kur neseniai atliktas „S&P Global Mobility” tyrimas parodė, kad tik 51 % dabartinių ir pakartotinių elektromobilių savininkų turi namuose įrengtas įkrovimo stoteles. Be to, tyrimas atskleidė, kad 42 proc. savininkų paprastai naudojasi namų įkrovimo sistema.
Norvegijos ir JAV patirtis taip pat skiriasi dėl skirtingo važiavimo į darbą ir atgal modelio. Norvegijoje vidutiniškai į darbą ir atgal važiuojama mažiau nei 30 minučių. Daugelis amerikiečių į darbą ir atgal važiuoja ilgiau nei valandą. Šį skirtumą dar labiau didina abiejų šalių kelių infrastruktūros skirtumai.
Lietuvoje žmonės į darbą ir atgal važiuoja tikrai mažiau nei amerikiečiai ir mūsų modelis labiau panašus į Norvegijos.
Norint išspręsti šias problemas ir užtikrinti sklandesnį elektromobilių naudojimą, šalto klimato šalyse (Lietuva įeina į šią valstybių grupę) gyvenantiems elektromobilių savininkams labai svarbu teikti pirmenybę įkrovimui namuose. Remiantis „S&P Global Mobility” tyrimu, įkrovimas namuose laikomas geriausia praktika elektromobilių savininkams, tačiau dar tikrai yra kur tobulėti.
Dar viena esminė praktika, padedanti padidinti elektromobilių efektyvumą šaltuoju metų laiku, yra išankstinis akumuliatoriaus kondicionavimas prieš greitąjį įkrovimą. Tai daugeliui naujų elektromobilių vairuotojų nežinomas aspektas, nes automobiliuose su vidaus degimo varikliu jokių ‘pašildymų’ nereikia. Priešingai elektromobilių baterijos įsikrauna daug geriau, kai jos prieš tai būna pašildytos. Jums patiems nieko šildyti nereikės, tai padaro patys elektromobiliai (bent jau dauguma jų). Tiesiog reikia elektromobilio nustatymuose tai sureguliuoti ir didelių bėdų Jums net ir šaltuoju metų laiku neturėtų kilti. Elektromobilių baterijas svarbu pašildyti būtent prieš įkrovimą. Tad jeigu Jums liko iki elektromobilių stotelės 15-30 minučių, tai yra pats geriausias laikas pradėti šį procesą.
Plėtojant elektromobilių rinką, būtina įgyti reikiamas žinias ir plėsti infrastruktūra, kad galėtume įveikti iššūkius, susijusius su ekstremaliomis oro sąlygomis. Šių esminių užduočių, tokių kaip įkrovimas namuose ir išankstinis akumuliatoriaus kondicionavimas, atlikimas ne tik optimizuos elektromobilių veikimą, bet ir prisidės prie sklandesnės ir patikimesnės naudotojų patirties.
Apibendrinant, pasimokykime iš neseniai įvykusių incidentų JAV ir patys Lietuvoje imkimės aktyvių priemonių, kad geriau suprastume elektromobilių naudojimą šalto klimato sąlygomis. Investuodami į švietimą, infrastruktūrą ir asmeninę atsakomybę, galime sukurti atsparesnę ir tvaresnę elektrinio judumo ateitį.
Sėkmės Jums keliuose ir lai šalti orai Jūsų nesustabdo.